Ensembleledning i gruppen Inspiration & undervisning / För läraren hos musikskolan.se (9789144036762)
Ensembleledning

Ensembleledning

295 kr
 
Köp

Produktinformation

Om ledarskap i mindre musikgrupper.
Numera jobbar man alltmer med rock- pop- och jazzensembler i kulturskolan såväl som i skola och studieförbund. För att vara en bra ensembleledare behöver du ha inte bara musikalisk kompetens utan också kunskaper om den lilla gruppens psykologiska mekanismer såsom roller, grupprocesser och arbetsfaser.
Utgiven: 2005
Vikt: 275 g

Översikt

Artnr: 9789144036762
Om ledarskap i mindre musikgrupper.

Leverans och frakt

Lagersaldo:
2
Leveranstid:

Låtlista

        9
        Tack
        11
        Förord
        12
        Till vem riktar sig den här boken
        15
        Gruppen–individen
        15
        Definition av en grupp
        16
        Gruppens psykiska klimat
        16
        Stödjande klimat
        16
        Försvarsinriktat klimat
        18
        En modell för hur man jobbar med grupper
        19
        Komponenter
        20
        Utvecklingsfaser
        21
        Syften, behov och roller
        23
        Organisationens syften
        23
        Uttalade syften
        23
        Dolda syften
        25
        Deltagarnas syften och behov
        25
        Instrumentella syften
        26
        Socioemotionella syften och behov
        29
        Deltagarnas roller
        30
        Den informella rollen
        30
        Den formella rollen
        32
        Instrumentella rollfunktioner
        33
        Socioemotionella rollfunktioner
        34
        Självcentrerade rollfunktioner
        35
        När rollfunktionerna har gått snett
        36
        Psykologiska försvar
        38
        Individuella psykologiska försvar
        40
        Gruppförsvar
        41
        Två andra former av gruppsykologiskt försvar
        42
        Status, makt och hierarki
        43
        Förvärvad status
        44
        Tillskriven status
        45
        Att förändra sin status
        47
        Grupprocesser
        48
        Kommunikation
        48
        Definition
        49
        Kommunikation i praktiken
        50
        Envägskommunikation
        51
        Tvåvägskommunikation – Kommunikation med feedback
        51
        Falsk tvåvägskommunikation
        51
        Kommunikation i stödjande resp försvarsinriktat klimat
        52
        Metoder för förbättrad kommunikation
        53
        Accepterande språk
        61
        Vem äger problemet
        62
        Hur vet man vem som äger problemet
        63
        Aktivt lyssnande
        66
        Risker med aktivt lyssnande
        67
        Jag-budskap (och du-budskap
        71
        Vilka metoder ska man använda
        72
        Transaktionsanalys – ett annat sätt att se på kommunikation
        77
        Problem- och konflikthantering
        78
        Vad är en konflikt
        78
        Grupp- och individkonflikter
        80
        Metoder för konflikthantering
        80
        Konfliktförebyggande färdigheter
        80
        Sammankoppling
        81
        Omformulering
        81
        Klargörande
        82
        Avstämning
        83
        Gräns- och normsättning
        83
        Empati
        84
        Stödjande
        84
        Den 3:e vägen – alla vinner, ingen förlorar
        85
        Metod 1 och 2
        85
        Metod 1
        86
        Metod 2
        87
        Metod 3 – båda vinner
        88
        Lösning enligt metod 1
        88
        Lösning enligt metod 3
        90
        Metod 3 i sex steg
        90
        Logiska och naturliga konsekvenser
        91
        Skillnaden mellan konsekvens och straff/belöning
        91
        Naturliga konsekvenser
        91
        Logiska konsekvenser
        92
        Riktlinjer för logiska konsekvenser
        92
        Ge en valmöjlighet
        93
        Låt eleven/eleverna själva vara med och fastställa konsekvenserna
        94
        Se till att konsekvenserna verkligen är relaterade till handlingen
        94
        Ge bara valmöjligheter som du kan leva med
        94
        Behandla dina elever med respekt
        95
        Låt dem välja en gång och handla sedan
        95
        Om det inte fungerar då
        97
        Värderingskonflikter
        98
        Hur känner man igen en värderingskonflikt
        99
        Varför fungerar inte jag-budskap och metod 3
        99
        Hur man tacklar värderingskonflikter
        101
        Värderingskonflikter i ensemblegruppen
        104
        Den goda rådgivaren
        104
        Några grundregler för ”den goda rådgivaren
        108
        Regler och normer
        110
        Normernas betydelse för gruppen
        110
        Sanktioner och bestraffning
        112
        Normsättning
        113
        Beslutsfattande
        114
        Majoritetsbeslut
        114
        Consensus
        115
        Minoritetsbeslut
        117
        Utformning och planering
        119
        Förutsättningar och omständigheter
        121
        Mål och aktiviteter
        125
        Ledarens egenskaper och förhållningssätt
        128
        Ledarens egenskaper
        128
        Självkännedom
        129
        Tolerans
        129
        Positiv inställning
        129
        Engagemang
        129
        Empati
        130
        Öppenhet
        130
        Struktur och flexibilitet
        130
        Förhållningssätt
        133
        Styrande (jag bestämmer
        133
        Påverkande (jag tycker
        133
        Underlättande (jag hjälper
        134
        Delegerande (jag observerar
        135
        Gruppens utvecklingsfaser
        138
        Planeringsfasen och inledningsorienteringsfasen
        139
        Utformning och planering samt färdigheter och förhållningssätt
        141
        Mål, aktiviteter och grupprocesser
        143
        Syfte, behov och roller
        148
        Övergångsfas/konfliktfas
        149
        Går verkligen alla grupper igenom konfliktfasen
        149
        Mål och aktiviteter
        150
        Grupprocesser
        153
        Färdigheter och förhållningssätt
        154
        Syften, behov och roller
        156
        Närmandefasen
        157
        Mål och aktiviteter
        158
        Grupprocesser
        159
        Färdigheter och förhållningssätt
        160
        Syfte, behov och roller
        161
        Samarbetsfasen
        162
        Mål och aktiviteter
        163
        Grupprocesser
        164
        Syften, behov och roller – färdigheter och förhållningssätt
        168
        Utformning
        170
        Separationsfasen
        172
        Mål och aktiviteter – utformning och planering
        174
        Grupprocesser – syften, behov och roller – färdigheter och förhållningssätt
        175
        Speciella förhållanden
        176
        Kulturskola/Musikskola
        177
        Fritidsgårdar
        178
        Sammanfattning