Bach: Tre sonater och tre partitor för soloviolin i gruppen Noter & böcker / Violin / Klassiska noter hos musikskolan.se (BA5256)
Bach: Tre sonater och tre partitor för soloviolin

Johann Sebastian Bach: Tre sonater och tre partitor för soloviolin.

Förlagets kommentar i översättning:

Det står utom allt tvivel att Johann Sebastians cykel med de tre sonaterna och de tre partitorna (BWV 1001-1006) representerar en av höjdpunkterna inom den klassisistiska europeiska musiken. Enligt C.P.E. Bach lär en samtida röst ha sagt att "det finns inget mer att klara av för bli en god violinist" än hans fars verk. Verkcykeln spänner över hela Bachs samtida harmoniska och polyfona unvisersum, så skickligt komponerat inom ramen för ett enda instrument - violinen.

Denna reviderade utgåva innebär en komplett genomgång av den tidigare utgåvan (BA 5116). Texten har berbetats av Peter Wollny och uppdaterats med nya forskningsrön, publicerade i The New Bach Edition – Revised (NBArev), volume BA 5937-01.
utgåvan baseras i huvudsak på Bachs ovanligt tydliga handskrift, vilken brukar betraktas tillhöra de vackraste av kompositörens manuskript. All relevanta andrahandskällor har beaktas för att klarlägga frågeställningar. Dessa inkluderar fem samtida koior, inklusive en av Anna Magdalena Bach, och fyra manuskript från sent 1700-tal och tidigt 1800-tal.
Notbilden är omgraverad med en tydligt och generös, med samma bladvändningar och sidnumrering som tidigare utgåva. Deta för att underlätta navigerandet mellan de olika utgåvorna. Det detaljerade förordet (på tyska och engelska) presenterar information om skapander av sonaterna och partitorna, deras kontext och källor.
Arrangör: Urtext
Orginaltitel: Drei Sonaten und drei Partiten für Violine solo BWV 1001-1006 , Three Sonatas and three Partitas for Solo Violin BWV 1001-1006
Författare: J.S. Bach

Artnr: BA5256
Johann Sebastian Bach: Tre sonater och tre partitor för soloviolin.

Harts violin Pirastro Oliv/Evah
Mörkt harts för violin eller viola.
Notställsbelysning K&M T-model
Kraftfull belysning med 8 led-lampor.
Violinisten 3
Violinisten 3 är en direkt fortsättning på Violinisten 2. Medföljer separat ac...

Bach: Violin Concerto i E-dur BWV 1042
Bachs violinkonsert i E-dur, violinstämma och pianoreduktion.
6 sviter för solocello BWV 1007-1012 J.S. Bach
Bachs solocellosviter, urtextutgåva.
Vivaldi: Le Quattro Stagioni violin och piano
Vivaldis De fyra årstiderna för violin, med pianoreduktion.