Messiaen: Le Merle Noir i gruppen Noter & böcker / Flöjt / Flöjt med pianoackompanjemang hos musikskolan.se (AL21053)
Messiaen: Le Merle Noir

Alphonse Leduc

Lägg i kundvagnen

The Blackbird, eller koltrasten, skrevs 1952 som ett stycke kammarmusik för flöjt och piano.
Durata (speltid) är 5 minuter, och det är ett remarkabelt stycke musik för flöjt.
Musiken bygger på studier av fågelsång, och musiken är tekniskt och utmanade, med många detaljer att fokusera på, varför det lämpar sig bäst för en avancerad musikstudent eller en god musiker.

Koltrasten är indelad i fem, inte officiellt utmärkta partier, som mixar tonala och atonala partier. Varje sektion skiljer sig från de omgivande och stycket innehåller också fem flöjtsolon.
Olivier Messiaen (1908-1992) var en fransk organist och kompositör, som var en passionerad onitolog samt en av de vikitgaste tonsättarna från den här tiden.
Inspirerad av japansk musik blev hans sätt att komponera utmärkande, och hans verk kan kännas igen på sin komplexitet, sina diatoniska aspekter, dess harmoniska förlopp med starkt begränsad transponering, sina färger och rymter som kompletterar.
Han komponerade flera verk som relaterar till ornitologi och fågelsång, inklusive 'Bird Catalogue' i sju volmer och även 'Treatise on rhythm, colour and ornithology' i ytterligare sju volymer.

Artnr: AL21053

Ibert: Aria
Musik för flöjt och violin med pianoackompanjemang.