Taktakishvili: Sonata flöjt och piano i gruppen Noter & böcker / Flöjt / Flöjt med pianoackompanjemang hos musikskolan.se (Sik6737)
Taktakishvili: Sonata flöjt och piano

Lägg i kundvagnen

Musik för flöjt och piano.

Otar Taktakishvili (1924-1989) var en georgisk kompositör, dirigent, och konstnärlig ledare, som spelade en framträdande roll i återupplivandet av professionell georgisk musik efter andra världskriget. Han tog examen från Tbilisi-konservatoriet år 1947, där han redan som student komponerade den officiella hymnen för Georgiska republiken, och inom kort blev han professor där. Senare i sin karriär var han ordförande för Georgiens kompositörsunion och kulturminister för Georgiska republiken.

Taktakishvili, liksom de flesta georgiska kompositörer i hans generation, influerades av den lokala folkmusiken. Den georgiska körpolyfonin är en av de äldsta i den kristna världen, och dess distinkta tekniker kan ses i hans lyriska och uttrycksfulla stil.

I väst är Taktakishvilis mest kända verk kanske hans sonat för flöjt och piano i C-dur. Denna utgåva innehåller alla tre satser och levereras med ett separat flöjtpartitur.
Arrangör: Editerad av Louis Moyse
Orginaltitel: Sonate for flute and piano
Författare: Otar Taktakishvili

Artnr: Sik6737

Amy Beach: Five Selected Pieces Fl+Pi
Body Percussion
Fyra rytmiska musikstycken för kör, kammarensemble eller orkester med minst 4 medlemmar.
Saariaho: Laconisme de l'aile
Musik för flöjt och elektroniska instrument.